افزایش چربی احشایی با مصرف روزانه ی نوشیدنی های قندی

12 ژنوایه 2016- بر اساس تحقیقات جدید مصرف نوشابه های قندی با افزایش  چربی احشایی در ارتباط است. این مطالعه که توسط محققان NIH(موسسه ی ملی بهداشت) انجام شد، نشان می دهد نوع چربی تولید شده با نوشیدن نوشابه های قندی مضر است. چربی احشایی  که گاهی بنام "چربی عمیق" شناخته می شود در حفره ی شکمی تجمع می یابد وغالباً اطراف ارگانهای داخل شکم را می گیرد. چربی احشایی با افزایش خطر بیماریهای  قلبی و دیابت نوع 2 در ارتباط است.

 نوشیدنی های قندی و چربی احشایی

در این تحقیق 1003 نفر با متوسط سنی 45 سال شرکت  داشتند، از همه ی این افراد در شروع تحقیق و پس از گذشت 6 سال( دوره ی پیگیری)، سی تی اسکن گرفته شد. در این اسکن ها، میزان تغییرات چربی احشایی اندازه گیری گردید. شرکت کنندگان در پرسشنامه هایی در مورد مواد غذایی موجود در رژیم غذایی خود به مصرف نوشیدنی های قندی یا رژیمی اشاره کرده بودند.

دکتر کارولین  فاکس از NIHمی گوید: پیام ما به مصرف کنندگان تبعیت از دستورالعمل های رژیم های غذایی سالم وهوشمندانه مصرف نمودن نوشیدنیها است، آنها باید در مورد مقدار قند موجود در این نوشیدنیها حساس باشند، همچنین  پیام ما به سیاستگذاران ارائه شواهدی بیشتر در مورد  مضرات  سلامت  نوشیدنیهای قندی است.

شرکت کنندگان بر اساس  پاسخ های خود در نظرسنجی انجام شده، بصورت زیر طبقه بندی  شدند:  افرادیکه از نوشیدنیهای قندی استفاده نمی کردند، افرادی که گاهی از نوشیدنیهای قندی استفاده می کردند(بنا به تعریف کمتر از یکبار در هفته)، افرادی که بطور مکرر از این نوشیدنیها  استفاده می کردند (بنا به تعریف یکبار در هفته اما کمتر از یکبار در روز) و افرادیکه  بطور روزانه از این نوشیدنیها استفاده می کردند.

به چربی احشایی افرادیکه بطور روزانه از نوشیدنیهای قندی استفاده میکردند نسبت به شروع تحقیق 852 سانتی مترمکعبی افزوده شده بود، در حالیکه میزان افزایش چربی احشایی در گروهی که اصلاً نوشیدنی قندی استفاده نمی کردند 685 cm3و برای مصرف کنندگان که گاهی از این نوشیدنی ها استفاده می کردند 649 cm3و برای افرادیکه  بطور مکرر از این نوشیدنیها استفاده می کردند 707 cm3گزارش شد.

این نتایج پس از تعدیل نتایج اولیه بر اساس  فاکتورهایی مانند سن، جنسیت، میزان  فعالیت  فیزیکی  و نمایه ی توده ی بدنی بدست آمد. هیچ ارتباطی  بین نوشیدن نوشابه های رژیمی و میزان  چربی احشایی به اثبات نرسید.

این مطالعه  قادر به ارائه  توضیحی  برای مکانیزم های مرتبط با این یافته ها نبوده و دانشمندان خواهان انجام مطالعات بیشتر  برای روشن شدن این مکانیزم  شده اند. یافته های  این تحقیق درمجله ی انجمن قلب آمریکا The Circulationمنتشر شد.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2016/jan/daily-consumption-of-sugary-drinks-increases-visceral-fat,-study-finds-98059496.html